Het LEGO logo door de jaren heen

Sinds de oprichting van de LEGO groep is het logo al een aantal keer gemoderniseerd tot het voor iedereen bekende huidige LEGO logo. Wij nemen je mee in een reis langs de verschillende logo’s die de LEGO groep de afgelopen jaren heeft gehad.

Advertentie

Het LEGO logo

De eerste jaren | 1934 t/m 1940

In 1934 wordt de LEGO groep opgericht, de eerste jaren gericht op houten speelgoed. Het logo werd alleen gebruikt op briefpapier en stencils, niet op het speelgoed zelf. Pas in 1936 werd er ‘LEGO Fabriken Billund’ op het hout gestempeld.

 

LEGO Logo 1934

 

In 1939/1940 werd het volgende logo geïntroduceerd. Deze werd 10 jaar volop gebruikt op het houten speelgoed.

 

LEGO logo

 

Van hout naar plastic | 1950 t/m 1954

Met het eerste plastic speelgoed kwam het onderstaande logo in beeld.

 

LEGO logo

 

De volgende drie logo’s werden gedurende 1952 tot en met 1955 door elkaar heen gebruikt.

 

LEGO Logo 1955

 

Van langwerpig naar ovaal en terug | 1954 t/m 1972

In 1954 kwam het eerste ronde logo. De kleur veranderde regelmatig, afhankelijk van de kleur van de catalogus. In de jaren daarna werd het logo nog wel aangepast maar bleef de basis hetzelfde. De kleur werd aan het einde van de jaren 1955 standaard rood. 

 

 

Het hierboven staande logo werd gebruikt op zowel het houten als het plastic speelgoed. Vanaf 1960 verdween het ovale logo en werd de rechthoekige vorm geintroduceerd. Deze versie en verschillende varianten hierop werden gebruikt tot 1972.

 

 

Het huidige logo | 1973 tot heden

Met het starten van de productie in de Verenigde Staten werd het huidige logo ontwikkeld. Bij LEGO wilden ze een logo met een meer moderne uitstraling, gestandaardiseerd en voor iedereen herkenbaar. De bekende rode, witte en gele kleuren komen ook terug in de basis kleuren van de LEGO steentjes. De vorm is gebaseerd op het een baksteen, om de klanten te herinneren aan de populaire blokken.

 

 

Gedurende de jaren heeft het logo nog enkele kleine aanpassingen gehad, zoals in 1988, toen het wat werd aangescherpt voor betere geschiktheid op internet.

Waarom het logo werkt

Vanaf 1973 is er vrijwel niets meer veranderd aan het logo. De vormgeving van het logo; de lijnen om het lettertype en het lettertype zelf heeft weleen typisch jaren 80 uitstraling. De kleurstelling is heel bewust gekozen. Felle kleuren zoals rood en geel werken nu eenmaal goed bij speelgoed. Het valt op en is lekker herkenbaar.
Ondanks het jaren-80 sfeertje wat eraanzit, heeft LEGO er goed aan gedaan het niet te veranderen de afgelopen tijd. Over de hele wereld en van jong tot oud, iedereen herkent dit logo in één oogopslag.

Wat vind jij van het LEGO logo? Laat het weten in de reacties!

Volg Veel Bouwplezier ook op FacebookPinterestYouTube of Instagram.

 

 

 

Advertentie

Veel Bouwplezier! Auteur

Hey! Wij zijn VeelBouwPlezier! en vertellen jou alles over het bekendste speelgoed ter wereld, namelijk LEGO. Op deze website vind je het laatste nieuws over oa de LEGO-Stores, (reviews van) de nieuwste LEGO-sets, coole LEGO-gadgets, creatieve MOCs (My Own Creation) maar ook leuke LEGO-ideeën voor de kids, kortom: alles over LEGO.